SULUK LINGLUNG : Ngaji Laku Kepada Sunan Kalijaga

316
6586

Oleh : Ali M. Abdillah*

Teks Suluk Linglung

Birahi ananireku

Aranira Allah jati

Tanana kalih tetiga

Sapa wruha yen wus dadi

Ingsun weruh pesti nora

Ngrani namanireki

Sipat jamal ta punika

Ingkang kinen angarani

Pepakane ana ika

Akon ngarani puniki

Iya Allah angandika

Maring Muhammad kang kekasih

Yen tanana sira iku

Ingsung tanana ngarani

Mung sira ngarani ing wang

Dene tunggal lan sireki iya ingsung iya sira

Aranira aran mami

Tauhid hidayat sireku

Tunggal lawan Sang Hyang Widhi

Tunggal sira lawan Allah

Ugo donya uga akhir

Ya rumangsana pangeran

Ya Allah ana nireki

Ruh idhofi neng sireku makrifat ya den arani

Uripe ingaranan Syahdat

Urip sujud rukuk pangasonya

Ruku pamore Hyang Widhi

Sekarat tananamu nyamur

Ja melu yen sira wedi

Lan ja melu-melu Allah

Iku aran sakaratil

Ruh idhafi mati tanana

Urip mati mati urip

Liring mati sajroning ngahurip

Iya urip sajroning pejah

Urip bae selawase

Kang mati nepsu iku

Badan dhohir ingkang ngelakoni

Katampan badan kang nyata

Pamore sawujud, pagene ngrasa matiya

Syekh Malaya den padhang sira nampani

Wahyu prapta nugraha

ANALISIS SULUK LINGLUNG

Tasawuf Islam Jawa

Sunan Kalijaga sebagai pelaku spiritual telah melakukan tirakat dan mendapatkan bimbingan Guru Mursyid yaitu Sunan Bonang. Dalam tirakatnya Sunan Kalijaga telah mendapatkan pencerahan spiritual (asrar ilahiyah) dan bertemu juru kunci ruhani Nabi Hidir untuk menerima perintah dakwah Islam yang berbasis pada ajaran spiritual di Jawa.

Sunan Kalijaga sebagai sufi Jawa berhasil mentransformasi pengalaman spiritualnya melalui Serat dan Suluk dengan menggunakan Bahasa Jawa dan terminologi arab.

Teks Suluk Linglung merupakan salah satu karya Sunan Kalijaga yang berisi ajaran tasawuf dan spiritual yang sangat cocok dan relevan dengan masyarakat Jawa.

Relasi dengan Tasawuf Islam

Masyarakat Jawa pra Islam dikenal sebagai penganut Hindhu, Budha, Animisme dan Dinamisme. Ajaran-ajaran tersebut lebih menekankan pada aspek esoteric atau spiritualitas. Namun spiritualitas mereka terjebak pada aspek mistis seperti pemujaan kepada dewa, makhluk ghaib dan kesaktian.

Kehadiran Sunan Kalijaga sebagai salah satu pendakwah Islam era Walisangan meluruskan penyimpangan spiritualitas masyarakat Jawa dari animism dinamisme menjadi spiritual islam yang berpegang pada ajaran tauhid, syariat dan akhlak.

Ajaran tasawuf yang dikembangkan oleh Sunan Kalijaga merupakan hasil integrasi ajaran tasawuf Islam sebagaimana ajaran para sufi di dunia Islam dan Nusantara dipadu dengan budaya Jawa sehingga menghasilkan ramuan spiritual yang bercorak Jawa.

Subtansi Ajaran Suluk Linglung

Ajaran yang terkandung dalam Suluk Linglung termasuk tasawuf falsafi sebagaimana ajaran tasawuf Ibn Arabi.

  1. Asal Mula Kejadian

Birahi ananireku

Aranira Allah jati

كنت كنزا مخفيا فأحببت ان اعرف فخلقت الخلق فبي يعرفني

اول خلق الله نور نبيك محمد صلى الله عليه وسلم

  1. Tauhid al-Wujud

Tanana kalih tetiga

Sapa wruha yen wus dadi

Ingsun weruh pesti nora

Ngrani namanireki

لاموجود الا الله

  1. Tajalli sifat Jamal

Sipat jamal ta punika

Ingkang kinen angarani

Pepakane ana ika

  1. Bersumber Hadits Nabi Muhammad

Iya Allah angandika

Maring Muhammad kang kekasih

  1. Fana’

Yen tanana sira iku

Ingsung tanana ngarani

Mung sira ngarani ing wang

Dene tunggal lan sireki iya ingsung iya sira

Aranira aran mami

  1. Manusia sebagai sirrullah

الانسان سري وانا سره

Tauhid hidayat sireku

Tunggal lawan Sang Hyang Widhi

Tunggal sira lawan Allah

Ugo donya uga akhir

Ya rumangsana pangeran

Ya Allah ana nireki

  1. Ruh Idhofi

Tingkatan ruh: ruh idhafi, ruh nurani, ruh hayati, ruh hayawani, ruh rahmani,  ruh akli,

Ruh idhofi neng sireku makrifat ya den arani

Uripe ingaranan Syahdat

Urip sujud rukuk pangasonya

Ruku pamore Hyang Widhi

  1. Hakikat Mati

Sekarat tananamu nyamur

Ja melu yen sira wedi

Lan ja melu-melu Allah

Iku aran sakaratil

Ruh idhafi mati Tanana

Urip mati mati urip

  1. Mematikan Nafsu

موتوا انفسكم قبل ان تموتوا

Liring mati sajroning ngahurip

Iya urip sajroning pejah

Urip bae selawase

Kang mati nepsu iku

Badan dhohir ingkang ngelakoni

Katampan badan kang nyata

Pamore sawujud, pagene ngrasa matiya

Syekh Malaya den padhang sira nampani

Wahyu prapta nugraha.

*Ketua MATAN DKI Jakarta. Materi “Suluk Linglung” ini disampaikan dalam Kajian Sufi Ulamla Nusantara di Islam Nusantara Center (INC), 08 September 2018.

316 KOMENTAR

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here